مرداد ۴, ۱۴۰۳

اخبار داغ

عایق‌بندی‌ ساختمان‌ها؛ طرحی که اجرایی نشد

ظرفیت تولید در و پنجره دوجداره ۶ برابر مصرف داخلی

تصویر نامه وزارت علوم تحقیقات و فناوری در خصوص فرصت به دانشگاه ها برای مطالعات در زمینه جامعه و صنعت

تصویر نامه خداحافظی آقای مهندس شافعی رئیس اسبق اتاق بازرگانی ،صنایع،معادن و کشاورزی ایران


پیدایش و سیر تکامل پنجره های یو پی وی سی در ایران و جهان

تولید و استفاده از درب و پنجره یو پی وی سی در صنعت ساختمان، از سال ۱۹۶۰ در اروپا، آغاز گردید. پنجره های یو پی وی سی  به دلیل استقامت فیزیکی و پایداری در برابر شرایط جوی، عایق بودن،  قابلیت بازیافت، و تنوع بسیار در طرح و رنگ در کشورهای صنعتی و درحال توسعه به سرعت گسترش داده شدند . بهینه سازی مصرف انرژی موضوع بسیار مهمی است و بیش از پیش مورد توجه همگان قرار گرفته است.امروزه در کشورهای اروپایی بیش از ۷۰ درصد سهم بازار درب و پنجره متعلق به یو پی وی سی است. به علت تولید اقتصادی و سهولت بکار گیری آن نسبت به پنجره های چوبی و فلزی جای خود را در بازار بطور کامل باز کرده و تبدیل به متریال غالب در صنعت ساختمان گردید.


پروفیل UPVC یکی از مطمئن‌ترین وپرمصرف‌ترین مواد اولیه درساخت در و پنجره‌های ساختمان بوده و مشخصه اصلی آن، زیبایی و استحکام آن است. پروفیل مصرفی، آلمانی می‌باشد و ۵۰ سال عمر مفید دارد. پلی وینیل کلراید poly vinyl chlorid به طور تصادفی درقرن نوزدهم در دو موقعیت متفاوت کشف شد. ابتدا در سال ۱۸۳۵ بوسیله هنری ویکتوررگناولت henri victor regnault و سپس درسال ۱۸۲۷بوسیله اوگن باومن eugen baumann.

دراوایل قرن بیستم، شیمیدان روسی ایوان اوسترومیسلنسکی ivan ostromislensky و فریتزکلات frits klatte از شرکت شیمیایی آلمانی گریشیم- الکترون greisheim-elektron هردوسعی کردند تا از PVC درمحصولات تجاری استفاده کنند. اما سختی‌های کار با این پلیمر سخت و محکم وگاهی شکننده، تلاش‌های آنها را بی‌نتیجه گذاشت.

درسال۱۹۲۶ والدو سمون waoldo semon در بی اف گودریش b.f.goodrich بامخلوط‌کردن PVC بامواد افزودنی، UPVC را اختراع کرد. نتیجه، یک ماده انعطاف‌پذیرتر بود که براحتی قابل استفاده بود و خیلی زود استفاده از آن برای مصارف تجاری گسترش یافت.

سیرتکامل

چوب، یک ماده طبیعی است و اگرچه انواع مختلفی از چوب وجود دارد، اما چوب به خودی خود در طول زمان تکامل و رشد نیافته است. ما می‌توانیم به آن مواد شیمیایی برای بهترکردن کیفیت بیافزاییم، اما چوب همچنان چوب است.

آلومینیوم از سوی انسان به عنوان یکی ازسبک‌ترین فلزات دنیا کشف شده است. اما از زمان کشف آن، آلومینیوم تکامل نیافته و همیشه ایرادات ونواقص خود را دارد.

UPVC از پلاستیک پایه تا یکی از پیچیده‌ترین و تحقیقاتی‌ترین تولیدات دنیا تکامل یافته است. محققان، همانند دستکاری کردن DNA، تمام فواید آلومینیوم وچوب را به UPVC افزوده و معایب آن‌ها را در UPVC از بین برده‌اند.

تنوع ساخت

پروفیل‌های UPVC با توجه به ضد ضربه بودن، براحتی قابل خم شدن هستند. از این رو می‌توان با این نوع پروفیل، انحنا و قوس مورد دلخواه را اعمال نمود. پنجره‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابلیت نصب توری و پرده کرکره را دارا باشند.

تنوع رنگ

پروفیلUPVC قابلیت لیمینت شدن و عرضه در رنگ‌های مختلف را دارا می‌باشد. رنگ‌های متنوع درها وپنجره‌های پروفیل UPVC امکان تنوع و گوناگونی این محصول را، حتی تا آخرین جزء آن‌ها نیز فراهم می‌سازد. سطح این محصولات، مقاوم در برابر شرایط آب و هوائی و مقاوم در برابر مرور زمان است. حتی هوای یک محیط صنعتی یامناطق دریایی نیز کوچک‌ترین تاثیری بر در وپنجره‌ها ندارد.

استفاده از انواع یراق آلات

یراق‌آلات در این پنجره‌ها بگونه‌ای بکار گرفته شده که سرتاسر پنجره را احاطه کرده، براحتی قابل تنظیم بوده و از چهار جهت، پنجره را قفل نماید:

۱-تک حالته ۲-دو حالته ۳-یراق کشوئی.

و در انتها تنها عیب پروفیل UPVC عدم مقاومت خشکی و کششی لازم است که این مهم با ورق گالوانیزه تقویتی به قطر۱/۵ میلیمتر که با دستگاه رول فرمینگ بصورت پروفیل چهارضلعی درآمده و در داخل وسراسر پروفیل جاگذاری شده، جبران گردیده است.

در و پنجره UPVC

امروزه کارشناسان انرژی به این نتیجه رسیده‌اند که ۴۰درصد اتلاف انرژی ساختمان‌ها از طریق پنجره‌ها می‌باشد. یکی ازمهم‌ترین راه‌های جلوگیری از این اتلاف انرژی، استفاده از پنجره‌های UPVC با شیشه‌های دوجداره است؛ بطوری که در حال حاضر ۷۰درصد ساختمان‌های قاره اروپا ازاین نوع در و پنجره بهره می‌برند.

ویژگی و خصوصیات

۱- زیبا، مستحکم، سبک.

۲- قابلیت طراحی درانواع مدل‌ها واشکال کلاسیک زاویه‌دار، هلالی و عدم محدودیت در نوع رنگ.

۳ – عایق صوتی و عدم لرزش در هنگام ارتعاشات شدید.

۴ – عایق درمقابل گرما تا ۸۰ درجه بالای صفر و سرما تا۶۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر.

۵ – غیر قابل نفوذ در مقابل آب (باران برف ورطوبت).

۶ – غیر قابل اشتعال درهنگام آتش‌سوزی.

۷ – مقاوم در برابر اشعه خورشید و نور ماوراء بنفش با توجه به پایدار کننده UV در این پروفیل.

۸ – مقاوم در برابر زلزله.

۹ – نصب آسان و سریع در آخرین مرحله ساختمان حتی بعد از رنگ‌آمیزی.

۱۰ – نظافت ساده و آسان با آب و صابون.

۱۱ – ضد الکتریسیته ساکن و صد درصد قابل بازیافت.

۱۲ -قابلیت نصب شیشه‌های یک، دو و سه جداره در انواع رنگ‌های متنوع ساده و رفلکس، سکوریت و سیم دار.

مزایا

عایق صدا به میزان ۴۰ دسی بل

عایق انرژی تا۵۵ درصد

مقاوم در برابر رطوبت

مقاوم در برابر گرد و غبار

مقاوم در برابر مواد شیمیایی

مقاوم در برابر انبساط وانقباض

مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش

دارای رنگ ثابت و بدون نیاز به رنگ‌آمیزی

قابل شستشو با مواد پاک‌کننده و معمولی

سازگار با شرایط مختلف جوی

ایمنی بالا

ضد اشتعال و بدون شعله در هنگام آتش‌سوزی

وزن بسیارکم

دوست محیط زیست (صد درصد قابل بازیافت)

نصب سریع

انواع در و پنجره

در و پنجره UPVC با یراق یک طرف بازشو (single opening)

در و پنجره UPVC با یراق دوطرف بازشو (double opening)

در و پنجره UPVC با یراق کشویی (sliding)

در و پنجره UPVC فرانسوی با مولیون متحرک (French window)

مراحل ساخت

۱-طراحی پروژه با نرم‌افزار مخصوص

۲-برش پروفیل‌ها براساس اندازه‌ها

۳-ایجاد محفظه‌های تخلیه آب

۴-ایجاد سوراخ‌های دستگیره‌ها

۵-قرار دادن گالوانیزه و پیچ کردن آن‌ها

۶-جوش دادن پروفیل‌ها

۷-تمیز کردن گوشه‌ها

۸-درصورت لزوم برش و نصب مولیون‌ها

۹-نصب درزگیرهای لاستیکی

۱۰-نصب یراق‌آلات

۱۱-برش و نصب بیدهای شیشه

۱۲-تست عملیاتی پنجره

۱۳-تست نهایی و تحویل پنجره

مقایسه در و پنجره‌های چوبی، آلومینیومی وUPVC

پنجره‌های چوبی: چوب، سرما وگرما راعبور نمی‌دهد. اما خاصیت شکنندگی و سوراخ شدن دارد. بنابراین درطول زمان بخصوص درقسمت‌های خارجی، ترک خورده و می‌شکند.

پنجره‌های آلومینیومی: پنجره های آلومینیومی دارای عمر بیشتری نسبت به چوب بوده و سبک‌تر و نازک‌تر است و حمل و نصب ساده‌تری دارد. اما عایق نبوده و درنتیجه گرما را هدر داده، سرما را به داخل راه داده و عرق می‌کند.

آلومینیوم یک فلز بوده و در مقابل خوردگی و زنگ‌زدگی، آسیب‌پذیر است و به مرور زمان، آسیب‌پذیرتر می‌شود.

تورفتگی و خراش‌خوردگی آلومینیوم قابل تعمیر نبوده و باید کلاً تعویض گردد. گوشه‌های درها وپنجره‌های آلومینیومی بصورت مکانیکی به یکدیگر متصل می‌شوند که باعث آسیب‌پذیری آن دربرابر تغییر شکل خواهد بود.

پنجره های UPVC: پنجره‌های UPVC از ماده سخت ومحکم UPVC ساخته شده است. شکل چند محفظه‌ای آن باعث می‌شود در مقابل هدر رفتن گرما و سرما و تعریق مقاوم باشد. UPVC زمانی که دربرابر گرما و سرمای خیلی زیاد قرار می‌گیرد تغییر شکل نمی‌دهد. هسته فلزی آن، تضمین می‌کند که UPVCفرم وپایداری خود را حفظ نماید. گوشه‌های درها و پنجره‌های UPVC بصورت مکانیکی به هم متصل نمی‌شوند، بلکه به یکدیگر جوش داده می‌شوند که باعث می‌گردد در یا پنجره، بصورت یک قالب بهم پیوسته و یک تکه باشد.

منبع:

دنیای اقتصاد
شماره روزنامه ۵۰۷۳
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹
۱۶ جمادی الاول ۱۴۴۲ | 31 December 2020


اخبار مرتبط

افزودن نظر

دیدگاه کاربران

محبوب ترین ها
پربحث ترین ها
اخبار و گزارشات
مشاهده همه
عایق‌بندی‌ ساختمان‌ها؛ طرحی که اجرایی نشد
۱۱ دی , ۱۴۰۲
رئیس انجمن صنایع پروفیل، یوپی وی سی (upvc)، درب و پنجره ایران گفت: طرح عایق بندی ساختمان‌ها با درب و پنجره‌های ۲ جداره به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی اوایل
ظرفیت تولید در و پنجره دوجداره ۶ برابر مصرف داخلی
۱۱ دی , ۱۴۰۲
رئیس انجمن صنایع پروفیل، یوپی‌وی‌سی، در و پنجره ایران از ظرفیت نصب شده تولید بیش از ۳۰۰ هزار تن در و پنجره دوجداره UPVC خبر داد و گفت: این میزان
تصویر نامه وزارت علوم تحقیقات و فناوری در خصوص فرصت به دانشگاه ها برای مطالعات در زمینه جامعه و صنعت
۵ تیر , ۱۴۰۲
تصویر نامه خداحافظی آقای مهندس شافعی رئیس اسبق اتاق بازرگانی ،صنایع،معادن و کشاورزی ایران
۵ تیر , ۱۴۰۲