اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

اخبار داغ

عایق‌بندی‌ ساختمان‌ها؛ طرحی که اجرایی نشد

ظرفیت تولید در و پنجره دوجداره ۶ برابر مصرف داخلی

تصویر نامه وزارت علوم تحقیقات و فناوری در خصوص فرصت به دانشگاه ها برای مطالعات در زمینه جامعه و صنعت

تصویر نامه خداحافظی آقای مهندس شافعی رئیس اسبق اتاق بازرگانی ،صنایع،معادن و کشاورزی ایران


صنعت پروفیل آلومینیوم و رشد چشم‌گیر آن در سال‌های اخیر

دنیای اقتصاد : صنعت پروفیل آلومینیوم طی سه سال اخیر رشد چشمگیری در کمیت و کیفیت داشته است، اما هنوز برای رقابت با شرکت‌های خارجی باید تلاش کرد که این امر تا حد زیادی به کیفیت آلومینیوم مصرفی بستگی دارد که پیش ‌از این عمده آن از طریق واردات تامین می‌شد و از مرغوبیت خوبی برخوردار بود. حسین محمدی‌نیک، مدیرعامل شرکت توسعه صنعت مهرسان نوین با بیان مطلب فوق افزود: از آغاز سال ۱۳۹۹ تاکنون، تولید و فروش افت داشته است و با رکود مواجه هستیم. مهم‌ترین عامل موثر در بی‌ثباتی بازار که به‌مراتب بیشتر از شیوع کرونا به تولید آسیب زده، نوسانات لحظه‌ای نرخ ارز است. این موضوع نه‌فقط به ما، بلکه به هیچ تولیدکننده‌ای فرصت تصمیم و برنامه‌ریزی نمی‌دهد. وی افزود: بعد از گذشت چند ماه از جهش ارز، شاهد ریزش آن هستیم اما این اتفاق کمکی به بهبود وضعیت بازار نکرده است. با کاهش نرخ ارز، تمام تولیدکنندگان متوقع هستند که قیمت مواد اولیه که همراه با افزایش نرخ ارز، روند صعودی را طی کرد، کاهش یابد اما این انتظار برآورده نشده است.

 به‌طورکلی می‌توان گفت سال ۱۳۹۹، سخت‌ترین سال برای تولیدکنندگان کشور به‌حساب می‌آید. مدیرعامل شرکت توسعه صنعت مهرسان نوین تاکید کرد: فعالیت این شرکت به روند ساخت‌وساز در کشور بستگی دارد؛ شیوع کرونا، سبب کندی ساختمان‌سازی شده و دراین‌بین، قیمت مواداولیه صنعت ساختمان نیز افزایش شدیدی یافته است. ضمن اینکه کاهش قدرت خرید مردم باعث شده است تا آمار معاملات مسکن به‌شدت افت داشته باشد. با توجه به وضعیت به وجود آمده، می‌توان گفت در حال حاضر، ساختمان‌سازی، سودآوری سابق را ندارد و تنها زیان است که در این حوزه خودنمایی می‌کند. این تولیدکننده درباره محصولات تولیدی شرکت توسعه صنعت مهرسان نوین تصریح کرد: این شرکت در زمینه اجرای نمای ساختمان‌‌ها مانند نمای شیشه‌ای، کرتین‌وال، تولید ورق کامپوزیت و همچنین تولید در و پنجره یوپی‌وی‌سی و آلومینیومی ترمال‌بریک فعالیت دارد که عموما عمده سفارش‌های این محصولات، برای استفاده در نمای ساختمان‌های نوساز است. شرکت توسعه صنعت مهرسان نوین دارای ظرفیت تولید روزانه ۱۲۰ یونیت است. در یک بازه زمانی تمام تمرکز خود را برای تولید در و پنجره معطوف ساخته بودیم و در حال حاضر بنای اصلی فعالیت تولیدی شرکت در راستای اجرا و پیاده‌سازی نمای ساختمان‌ها است که به پیوست آن، در و پنجره نیز تولید می‌کنیم. وی اضافه کرد: در حال حاضر، با نیمی از ظرفیت در حال تولید هستیم زیرا زمانی می‌توان از تمام ظرفیت تولید بهره برد که تمام شرایط لازم برای تولید نظیر دسترسی به مواد اولیه کافی، تداوم سفارش از سوی مشتریان و… مهیا باشد. به‌خصوص اینکه در شرایط کنونی تنها با توجه به سفارش، محصول تولید می‌کنیم و تولید انبوه نداریم.

محمدی‌نیک در ادامه افزود: دلیل افت تولید در شرکت، در ابتدا رکود بازار و صنعت ساختمان‌سازی است که در شرایط کنونی با کاهش شدید ساخت‌وساز روبه‌رو هستیم. دلیل دوم به وجود آمدن چالش در تامین مواد اولیه مورد نیاز بوده که بر فعالیت ما تاثیر منفی زیادی گذاشته است. به‌عنوان‌مثال، در بعضی از روزهای هفته به علت عدم توانایی در تامین مواد اولیه، خط تولید متوقف می‌شود و در برخی روزهای دیگر شبانه‌روز مشغول کار می‌شویم تا بتوانیم افت تولید را جبران کنیم. این تولیدکننده با اشاره به موضوع واردات مواد اولیه عنوان کرد: در گذشته، عمده مواد اولیه موردنیاز برای ساخت در و پنجره آلومینیومی را از کشورهایی مانند ترکیه، بلژیک و آلمان وارد می‌کردیم، اما اکنون تقریبا بیشتر از ۹۰ درصد مواد موردنیاز از منابع داخلی تامین می‌شود. استفاده از منابع داخلی هم حُسن دارد و هم ضرر که ازجمله حُسن‌های آن می‌توان به این مورد اشاره کرد که وقتی منابع اولیه در دسترس‌تر است زمان تولید محصولات برای ارائه به مشتریان کوتاه‌تر شده و از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری می‌شود. وی ادامه داد: باید به نقطه مقابل این اتفاق نیز توجه داشت که کیفیت مواد اولیه داخلی مانند آلومینیوم‌های اولیه وارداتی نیست و همین کیفیت کمترباعث شده تا محصولات ما نیز آن‌طور که باید از نظر سطح کیفی قابل ‌مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی مثل پروفیل‌های آلمانی، یونانی، ترکیه‌ای و سایر کشورهای رقیب نباشد. مدیرعامل شرکت توسعه صنعت مهرسان نوین در ادامه اظهار کرد: در خصوص تفاوت سطح کیفی پروفیل‌‌های آلومینیومی ایرانی و خارجی باید گفت این موضوع به آلومینیوم مصرفی بستگی دارد؛ به‌طوری‌که کیفیت بیلت‌های خارجی بالاتر از نمونه‌های مشابه داخلی است که در نهایت موجب افت رقابت‌پذیری پروفیل در بازارهای جهانی می‌شود.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 5104، 19 بهمن 1399


اخبار مرتبط

افزودن نظر

دیدگاه کاربران

محبوب ترین ها
پربحث ترین ها
اخبار و گزارشات
مشاهده همه
عایق‌بندی‌ ساختمان‌ها؛ طرحی که اجرایی نشد
۱۱ دی , ۱۴۰۲
رئیس انجمن صنایع پروفیل، یوپی وی سی (upvc)، درب و پنجره ایران گفت: طرح عایق بندی ساختمان‌ها با درب و پنجره‌های ۲ جداره به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی اوایل
ظرفیت تولید در و پنجره دوجداره ۶ برابر مصرف داخلی
۱۱ دی , ۱۴۰۲
رئیس انجمن صنایع پروفیل، یوپی‌وی‌سی، در و پنجره ایران از ظرفیت نصب شده تولید بیش از ۳۰۰ هزار تن در و پنجره دوجداره UPVC خبر داد و گفت: این میزان
تصویر نامه وزارت علوم تحقیقات و فناوری در خصوص فرصت به دانشگاه ها برای مطالعات در زمینه جامعه و صنعت
۵ تیر , ۱۴۰۲
تصویر نامه خداحافظی آقای مهندس شافعی رئیس اسبق اتاق بازرگانی ،صنایع،معادن و کشاورزی ایران
۵ تیر , ۱۴۰۲